무브 온 아시아 2018 Move on Asia 2018
2018.06.15 ▶ 2018.07.22
2018.06.15 ▶ 2018.07.22
웡 핑
아빠가 누구니 싱글 채널 애니메이션, 9분 15초, 2017
김웅현
쇼미더머니 Online game box, computer, projecter, variable installation, 2018ver.
김웅현
언리얼(헬보바인과 포니) 싱글 채널 비디오, 16분 47초, 2017
권하윤
489년 싱글 채널 비디오, 11분 18초, 2016
조규빈
목적어 없는 일기 싱글 채널 비디오, 1분 18초, 2018
코라크릿 아루나논드차이
재미있는(기이한) 이름을 가진 사람들로 가득 찬 방에서 역사로 그린 그림 3 싱글 채널 비디오, 24분 55초, 2015
쉔 신
나이팅게일의 도발 싱글 채널 비디오, 23분, 2017
퀀 동
늦은 가을 싱글 채널 비디오, 11분 22초, 2015
나츠미 아오야기
인큐베이션 다이어리 싱글 채널 비디오, 20분 51초, 2016
료 히라노
홀리데이 애니메이션, 13분 46초, 2011
유안 케루
부유하는 낯선 이들 싱글 채널 비디오, 27분 10초, 2017
수 휘유
더 워커 싱글 채널 비디오, 19분, 2017
아흐멧 오굿
단결 HD 애니메이션, 3분, 2016-2017
베이든 페일솔프
피치 데크 싱글 채널 비디오, 5분 15초, 2017
야손 바날
피에스타 필리버스터 싱글 채널 비디오, 3분 19초, 2015
하이탐 인나사르
뉴 시티 싱글 채널 & VR 게임, 10분, 2016
무브 온 아시아 2018 스크리닝 스케줄
*상영시간: 10:00am / 1:00pm / 4:00pm
10:00am / 1:00pm / 4:00pm
권하윤, 489년, 11분 18초, 2016
나츠미 아오야기, 인큐베이션 다이어리, 20분 51초, 2016
료 히라노, 홀리데이, 13분 46초, 2011
베이든 페일솔프, 피치 데크, 5분 15초, 2017
웡 핑, 아빠가 누구니, 9분 15초, 2017
11:00am/ 2:00pm / 5:00pm
수 휘유, 더 워커, 19분, 2017
김웅현, 언리얼(헬보바인과 포니), 16분 47초, 2017
쉔 신, 나이팅게일의 도발, 23분, 2017
12:00pm / 3:00pm / 6:00pm
아흐멧 오굿, 단결, 3분, 2016-2017
유안 케루, 부유하는 낯선 이들, 27분 10초, 2017
코라크릿 아루나논드차이, 재미있는(기이한) 이름을 가진 사람들로 가득 찬 방에서 역사로 그린 그림 3, 24분 55초, 2015
야손 바날, 피에스타 필리버스터, 3분 19초, 2015
Move on Asia 2018 Screening Schedule
*Screening Time: 10:00am / 1:00pm / 4:00pm
10:00am / 1:00pm / 4:00pm
Hayoun Kwon, 489 Years, 11min 18sec, 2016
Natsumi Aoyagi, Incubation Diary, 20min 51sec, 2016
Ryo Hirano, Holiday, 13min 46sec, 2011
Baden Pailthorpe, Pitch Deck, 5min 15sec, 2017
Wong Ping, Who’s the Daddy, 9min 15sec, 2017
11:00am/ 2:00pm / 5:00pm
Su Hui-Yu, The Walker, 19min, 2017
Woonghyun Kim, UNREAL(Hellbovine&Pony), 16min 47sec, 2017
Shen Xin, Provocation of the Nightingale, 23min, 2017
12:00pm / 3:00pm / 6:00pm
Ahmet Ogut, United, 3min, 2016-2017
Yuan Keru, Fleeting Strangers, 27min 10sec, 2017
Korakrit Arunanondchai, Painting with History in a Room Filled with People with Funny Names 3, 24min 55sec, 2015
Yason Banal, Fiesta Filibuster, 3min 19sec, 2015
2004년 시작한 무브 온 아시아는 아시아에서 활동하는 큐레이터들이 각 주제 아래 무빙 이미지를 선정하여 하나의 전시를 만드는 콜렉티브적인 전시다. 이는 현대 미술 전시를 국가적 차원에서 민족 국가 건립의 홍보 도구로 사용하거나 아시아 태생의 예술가들을 국적으로 분류하는 과거 관습에 대해 아시아 현대 예술 커뮤니티가 자주적으로 대응하는 방식이다. 민족-국가라는 근대 서사를 넘어서 문화 이질성에 기반한 아시아라는 개념이 갖는 복잡성과 다층성을 함께 이해하고 소개하려는 예술적 실천이다.
무브 온 아시아 2018은 온라인과 오프라인 공간, 인터넷과 물리적 세계가 뒤섞인 현실, 디지털 ‘이후’의 포스트-디지털 환경을 그 주제로 한다. 이 환경은 중립적이지 않다. 인간의 감각이나 사회 문화적 인식에 영향을 미치는 경향성을 갖는다. 또한 글로벌리즘의 근본적 확장과 신자유주의의 대대적 점유 속에서 아시아는 지금 또다른 정체성을 구축하기 시작했다. 배타적인 자민족중심주의에 물든 아시아는 사라지고, 경제적 가치와 대중 문화 산업 시장에 의해 재편된 아시아들이 만들어지고 있다. 이 전시는 디지털 테크놀로지 이후의 무빙 이미지 제작에 있어 아시아 예술가들이 갖는 경향성을 살펴보고자 한다.
탈국가적이다. 지역적 미감으로 대변되었던 과거 문화의 상징 기호들은 지금 무빙 이미지의 소재들로 전면적으로 사용되며 또다른 내러티브를 구성한다. 코라크릿 아루나논드차이의 <재미있는(기이한) 이름을 가진 사람들로 가득 찬 방에서 역사로 그린 그림3>에서는 불어와 태국어 내레이션이 섞인 힙합 음악과 함께, 진jean을 입고 머리를 염색한 아시아인들, 방콕의 고층건물과 불교 사찰이 병치된다. 웡 핑의 <아빠가 누구니>라는 원색의 팝아트 미감을 담은 애니메이션에서는 데이팅 앱에서 만난 여자를 통해 경험하는 페티시, 섹슈얼리티의 문제, 인간의 경계에 대해, 국적을 초월하여 동시대 젊은 세대가 갖는 이슈들을 여과없이 드러낸다.
혼종적이다. 참여 예술가들은 신자유주의 시대 비즈니스 브랜딩이나 대중문화 차원에서 통용되는 무빙 이미지의 소비 방식들을 차용하여 제 작업 제작의 방식으로 사용한다. 기업 마케팅용 프리젠테이션의 양식을 차용한 베이든 페일솔프의 <피치 데크>는 문화 자본에 기반한 비지니스의 잠재 투자자를 설득하기 위한 무빙 이미지를 소개한다. 아흐멧 오굿의 <단결>은 한국 만화라는 형식을 차용하여, 한국과 터키의 시위 과정에서 목숨을 잃은 이한열과 에네스 아타를 추모한다. 김웅현의 <헬보바인과 포니>는 마이리틀포니를 광적으로 소비하는 성인들을 일컫는 브로니brony 문화에 김정은을 합성한다.
전시는 또한 무빙 이미지를 화이트 큐브에서 관람하는 방식에 대한 실험이기도 하다. 화이트 큐브 전시 공간에 무빙 이미지 작업들을 병렬적으로 프로젝션하는 대신, 무빙 이미지를 관람하는 관습화된 방식인 영화관의 방식을 활용한다. 포스트-디지털 사회만큼이나 형식이 내용을 전달한다는 가치만이 전면화된 사회는 없는 듯하다. 무브 온 아시아 2018은 제도화된 형식의 차용과 과도한 이미지 합성이라는 사회적 현상을 예술로서 재현한다.
글: 양지윤, 대안공간 루프 디렉터
Inaugurated in 2004, Move on Asia is an exhibition which brings together moving image works on various subjects selected by a collective of curators based in Asia. This exhibition represents a collective effort of the contemporary Asian art community to proactively respond against conventional art world practices where art exhibitions are exploited to promote national interests and Asian-born artists are categorized by their nationalities. Moving past the modernist narrative of nation-states, the exhibition is an artistic attempt to introduce and understand the complexity and layers behind the concept of Asia which bases itself on cultural heterogeneity.
The theme of Move on Asia 2018 centers on the online and offline spaces, the current reality muddled with the internet and the physical world, and the post-digital environment “after” digital. This environment is by no means neutral but possesses a tendency to influence human senses and sociocultural consciousness. Furthermore, Asia today has begun to establish a new identity for itself amidst the fundamental expansion of globalism and the dominance of neoliberalism. The once closed-off and ethnocentric Asia is now in the past, with the new Asia being redefined by its economic value and booming popular culture industry. This exhibition examines new artistic tendencies in the production of moving images after the era of digital technology through works of contemporary Asian artists.
Postnational. The moving images today are appropriating cultural symbols from the past defined by local aesthetics to create new and different narratives. Korakrit Arunanondchai’s Painting with History in a Room Filled with People with Funny Names 3 juxtaposes images of Bangkok’s high-rise buildings, ancient Buddhist temples and Asian people wearing jeans and bleached hair, against the background of hip hop music narrating in Thai and French. Wong Ping’s animation Who’s the Daddy explores the themes of sexuality, fetish and human boundaries through an encounter with a woman on an online dating app. While inspired by the bright colors and aesthetics of pop art, the animation examines contemporary issues shared by the young generation across nationalities.
Hybrid. The participating artists in the exhibition appropriate and adopt into their work the ways through which moving image is consumed in business branding or popular culture in the era of neoliberalism. Adopting the format of a corporate marketing presentation, Baden Pailthorpe’s Pitch Deck introduces moving image as a means to attract potential investors to a business based on cultural capital. Ahmet Öğüt takes the format of Korean animation films for his work United, which commemorates Lee Han-yeol and Enes Ata, two victims who lost their lives in protests in Korea and Turkey, respectively. Hell Bovine and Pony by Woonghyun Kim delves into the culture of “Bronies”– a massive fandom of adults obsessed with the “My Little Pony” franchise – and overlaps the images with those of North Korea’s leader Kim Jong Un.
This exhibition is also presented as an experiment on the viewing experience of moving images inside a white cube. Instead of juxtaposing images side by side with multiple projectors, the exhibition is presented in the form of a movie theater, which is perhaps the most conventional setting for viewing moving images. There has never been a time when the value of “form as content” has been more emphasized than the postdigital society today. Move on Asia 2018 examines the current trends of excessive image editing and appropriation of visual conventions, and represents the social phenomenon through art.
written by Ji Yoon Yang
Director, Alternative Space LOOP
후원: 대구광역시
Sponsored by Daegu Metropolitan City
박미나: 검은
페리지갤러리
2024.03.08 ~ 2024.04.27
(no-reply) 회신을 원하지 않음
아트센터 예술의 시간
2024.03.16 ~ 2024.04.27
봄 • 봄 ( Spring • See )
갤러리 나우
2024.04.16 ~ 2024.04.27
윤정미: 사진으로 읽는 인천 근현대 소설전
한국근대문학관
2023.11.24 ~ 2024.04.28
지역 근현대 미술전 : 바다는 잘 있습니다
창원시립마산문신미술관
2023.12.12 ~ 2024.04.28
«가장 깊은 것은 피부다», «4도씨»
세화미술관
2024.01.30 ~ 2024.04.28
박지수: 빛 나는 그늘 Shining Shade
갤러리 도올
2024.04.12 ~ 2024.04.28
김윤신 《Kim Yun Shin》
국제갤러리
2024.03.19 ~ 2024.04.28